fredag 17. januar 2014

Lag eget kokossmør, folkens!

Det er billigere, og inneholder ingen andre ingredienser enn kokos (og eventuelle smakstilsetninger du selv velger). Går du  for økologisk kokos, så er det jo enda bedre. Det hadde ikke jeg mulighet til i dag, dessverre, her ble det kokosmasse fra kiwi til 14 kr for en pose på 250 g. Desto bedre kvalitet på kokosen, desto bedre blir smaken. Har du kokosflak, kan disse også brukes.

Kokossmør er deilig i smoothies, i hjemmelaget godis og på brødskiva. Det er kanskje best å bare "mævle" rett fra krukka. Sunt er det også, vøtt.
Kokosnøtt inneholder mellomlange fettsyrer som ikke  lagres i fettvevet vårt sånn som de lange gjør. I stedet for å lagres, omgjøres det til energi (karbohydrater) og øker faktisk forbrenningen. I tillegg skal den jaggu beskytte mot inflammasjon og hjelpe til med å holde tarmfloraen i finfin stand. Er det rart dette frøet (ja, for kokosnøtt er jo ikke en nøtt. Er du nøtteallergiker, kan du mest sannsynligvis spise kokosnøtt) har blitt så populær? Helsefordeler er fine saker, men det beste med kokos er i grunn at det smaker HELT FANTASTISK! Om jeg får si det sjæl. Jeg vil allikevel slenge inn at jeg på langt nær er noen ernæringsekspert, og jeg vet at de lærde strides litt om kokosnøttens egenskaper (på godt og vondt)... Måtehold, folkens, er nok veien å gå. Det meste er usunt i for store mengder. Man trenger jo ikke å spise et glass med kokossmør om dagen, selv om det er fristende. 

Jeg har laget to varianter her. Det ene er bare rent kokossmør, det andre tilsatte jeg finhakket sjokolade (uten sukker er jo å foretrekke) og litt sukrinmelis. Snadder på brødskiva!
Du kan jo tilsette akkurat hva du vil, kanskje vaniljepulver eller annet krydder? Prøv deg frem.
Kokossmør er nok ikke så egnet til steking , for det inneholder jo kokoskjøttet også, jeg går utifra at dette bare vil brenne seg i panna.






 Smell oppi kokos i en kjøkkenmaskin. Jeg ville ha mer sjokkokokos enn vanlig kokossmør, så jeg brukte litt over en pose til sjokkisen.










Etter ca fem minutter begynner det å skje noe. Fortsett litt til. Du må nok dytte kokosmassen ned med en slikkepottt innimellom

Etter 15 minutter har oljen begynt å slippe, og det ser ut som rennende grøt. Alle klumpene fikk jeg ikke ut, men jeg bryr meg i grunn lite om de. Du kan jo eventuelt kjøre maskina en stund til hvis du skal ha det helt jevnt.








Denne delen tilsatte jeg mørk sjokolade og sukrinmelis.






Hell på glass mens det enda er varmt og flytende. Jeg oppbevarer mine i kjøleskapet, og mettet fett stivner jo når det blir kjølig. Det kan derfor være lurt å ta det ut og sette det litt i vannbad eller i mikroen til det får smørekonsistens før du skal bruke det. Holder ganske så lenge, men jeg tror vel du spiser det opp lenge før det blir dårlig læll.




I morgen blir det mer kokos, jeg tenkte jeg skulle vise hvordan du lager kokosmelk. God helg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar